Gårdagens ridpass

Igår red jag igen efter 3 dagars vila. Piggpiggpiggpigg var vad han var. Jag red även på ridbanan där han aldrig gått innan så det var mycket nytt att titta på och han blev spänd så fort han såg något han kunde titta mycket på. 
 
Jag började iallafall med att låta honom skritta och titta på allt som var farligt i båda varven. Sen började jag trava och det gick bara snabbare och snabbare så det blev många avbrott till skritt och halvhalter konstant. Det blev sen alldeles för rörigt då han tittade på allt som rörde sig överallt, så jag fattade galopp och lät honom springa av sig riktigt ordentligt. Han blev riktigt stark emellanåt och så fort jag började bromsa för mycket bytte han antingen galopp, bockade eller började studsa på stället. Men jag lät honom ligga på stora volter och bara galoppera i ca 20 min och göra lite galoppombyten, då gjorde han ordentliga bockar varje gång. Men det är ju så kul att det händer lite när man rider på honom. 
 
När han hade fått galoppera av sig ordentligt i varje varv satte jag mig och trimmade ner honom i en låg och mjuk form och snacka om att det blev skillnad mot innan galoppruschen. Herregud va fin han blev, kunde verkligen sitta och njuta och göra lite skänkelvikningar och annat, jag fokuserade mest på formen och att han skulle gå i en djup form. Gjorde även samma sak i galoppen sen innan jag travade av. 
 
Igår ville jag verkligen bara ge upp när jag märkte att han var väldigt pigg i början men sen bestämde jag mig för att det var jag som skulle bestämma och det blev så himla bra i slutet, är väldigt nöjd med att jag lät honom få den tid han behövde för att slappna av. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0