Äntligen ny sadel

Jag har idag äntligen fått en ny sadel så nu är det bara att tuta och köra igen, Den senaste veckan har "ridningen" bestått av barbacka ridning i skritt och galopp, longering med inspänning och tömkörning, så han har fortfarande blivit motionerad men på en lite lättare grad. När jag har ridit barbacka så har det blivit mest skritt men några varv i galopp också, men det är inte det lättaste att sitta i när hästen ibland blir lite spänd och drar upp huvudet. 
 
Den nya sadeln är en riktig värsting sadel, en equipe carbon EK26 special. Det är en väldigt rutinerad sadel som gått många 1,50 klasser då det är Jörgen Larssons gamla, väldigt lite använd och den ser knappt insutten ut. Han har haft den typ 1,5 år men han sa själv att han knappt använt den eftersom han inte har så jätte många egna hästar och eftersom han alltid står upp i sadeln så slits den knappt. Vi fick den för ett ganska bra pris och fick samtidigt byta in min andra. 
 
Den satt bra på Gunde och han var väldigt lugn och avslappnad när jag red i den och han kändes väldigt bekväm.  Jag satt mycket bättre också i den jämfört med min gamla och de andra jag provade. Ibland får man betala lite extra för att få det som är absolut bäst för hästen, för jag tänker inte rida i en sadel som Gunde inte trivs i. Det känns bara som att det förstör mer än vad det gör nytta.
 
 
Min är inte riktigt såhär mörk, men den passar ändå till min utrustning och vi har fått väldiga skötselråd om hur man ska sköta den med olja osv. Såhär ser iaf modellen ut, sjukt snygg och man ser nästan att den är väldigt skön att sitta i. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0