Sadelproblem

Tänk att det alltid ska vara något som strular. Denna gång är det sadeln. Jag har gått ett tag och känt att det är något som inte är hundra. Han hade en sväng här i slutet av sommaren då han började bocka och fick en ordentlig spänning i ryggen, det kunde vi sen massera bort och han slutade bocka. Igår kom en sadelkvinna från Equipe och kollade på vår sadel och sa att det var helt fel till Gunde och att jag inte får rida i den så mycket mer. Den är för vid och hamnar i framvikt och lyfter bak. Vi köpte den precis när vi köpt Gunde för ca 6 månader sen och sen dess har han alltså musklat på sig så mycket vid manken och halsen så att den blivit för vid. Hon sa att bockningar var ett typsikt sätt för dem att visa att det blir för trångt vid manken.
 
Som tur är har familjen bredberg några sadlar så vi hittade en som passade mycket bättre än min som jag får låna fram till att sadelkvinnan från Equipe kommer tillbaka. Jag provade rida med den andra sadeln igår på hoppträningen och han hoppade superbra. Dock så ville han inte riktigt söka sig framåt neråt när jag red fram och travade av. Jag fortsätter rida i den framöver så får vi se om det ändrar sig, jag har ju fortfarande min som jag kan byta till om han inte gillar den. Till tävlingen på lördag tar jag med mig båda två. Vi har prövat rida med min sadel utan padd och med fårskinn under tiden, utan fårskinn har han gått mycket bättre i dressyren och med fårskinnet så har han hoppat med bak mycket bättre. Nu senast i Gävle red jag utan fårskinnet och det är inte så att han hoppar dåligt på något sätt.
 
Jag måste även säga att Gunde är en riktig kämpe som har sprungit runt med den sadeln och hoppat så snällt och fint som han har gjort. Han har heller aldrig visat en enda bock eller något på tävling utan där har han "glömt" allt och fokuserat.
 
 
Här ser man hur sadeln lyfter i bak och trycker hårt på området runt manken
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0