Hoppdag igår

Igår hade jag en riktigt lång stalldag som innehöll mycket hoppning och även en mysig uteritt på den bästa. Var helt ledig och åkte till stallet runt 12 tiden efter 12,5 timmes välbehövlig sömn. Började med att mocka en box innan jag hoppade upp på Gunde och skrittade ut ca 40 min i mysigt vinterväder. Han är så himla snäll att skritta barbacka på, men helst av allt skulle jag bara vilja sätta dit en riktig galoppfattning och skena över alla ängar runt omkring, tror inte Gunde skulle banga på det heller. 
 
Kom tillbaka till stallet och gjorde i ordning nästa häst på tur som var Amber. En liten galen pigg häst som jag hoppat några gånger. Riktigt kul även om det är lite jobb, hon skötte sig nästan hela tiden igår iaf, jag gjorde också några tabbar så jag kan inte säga att det var den bästa hoppträningen jag gjort. Men både hon och jag tyckte det var riktigt kul tror jag och det är därför jag gör det då hon i vanliga fall är lite mer dressyrig av sig. 
 
Fortsatte efter den hoppträningen med att fylla på med lite energi i form av oboý och macka. Med ny energi i kroppen ställlde jag mig och mockade Gundes box, tror nästan jag fick de två jobbigast boxarna i hela stallet igår, 30 min per box tog det minst. Efter mockningen chillade jag lite till innan jag satte igång och borstade och gjorde i ordning stora Alfonz. 
 
Fick hoppa Alfonz igår eftersom hans matte Lisa hade prov att plugga till (flitig tjej, en prioritering jag aldrig skulle få för mig att göra). Han är iaf 1,79 hög och minst 5 meter lång, så ingen liten kille. Hade inga förväntningar alls på varken mig eller honom. Han var nog som jag trodde stor och lite seg att få igång galoppen på, få upp huvudet och svänga var inte heller det lättaste men jag gav inte upp och han skötte sig och vi förstog varandra tillslut. Det tar alltid ett tag att hitta knapparna innan allt går som man vill. Hoppade iaf några språng på 1,20 på honom och en bana på 1,10-1,20. Kände inte att jag behövde maxa något utan tyckte att det räckte gått och väl där nu när det var första gången jag satt på honom. 
 
Lisa kom springandes till mig idag efter hon hade ridit och sa att han aldrig har varit så fin som han var idag. Då blir man riktigt glad och känner sig nöjd, han var tydligen väldigt lättsvängd och alert. Hoppas självklart att jag får rida honom igen, älskar att rida andras hästar/ponnysar/kossor eller vad det nu handlar om. 
 
Ni får filmen från banan jag hoppade på Alfonz
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0